Buenos Aires, Uruguay, watervallen en roadtrips... - Reisverslag uit Salta, Argentinië van kaat torfs - WaarBenJij.nu Buenos Aires, Uruguay, watervallen en roadtrips... - Reisverslag uit Salta, Argentinië van kaat torfs - WaarBenJij.nu

Buenos Aires, Uruguay, watervallen en roadtrips...

Door: Kaat

Blijf op de hoogte en volg kaat

15 Mei 2009 | Argentinië, Salta

¡Hola hola!
We zijn weeral een maandje verder en ik ben ... nog steeds in Argentinië :). Vannacht steek ik de grens over naar Bolivië dus het lijkt me een goed moment om mijn reisverslag nog eens te updaten! Ik ben langs vier internetcafés gegaan maar het is me nergens gelukt foto's op facebook te zetten... Stom!!

Ik ben momenteel in Salta, de hoofdstad van de gelijknamige provincie ten noorden van het land. Saltas roze katedraal met slagroomkleurige decoraties lijkt wel uit een sprookje en talrijke facades herinneren aan een rijk koloniaal verleden. Alleen jammer dat coca cola, 7up en Personal (een Argentijnse telefoonmaatschappij
) het nodig vonden om hun logo's in koeien van letters op prachtige oude gebouwen te schilderen. Anderzijds is dit - in combinatie met luide muziek op de straten, stinkende uitlaatgassen en kleurrijke mensen en marktjes - deel van de Latijns-Amerikaanse charme die ik in Patagonië wel wat gemist heb en die me terug doen denken aan Guatemala en uit doen kijken naar Bolivia! Er is een wereld van verschil tussen het warme warrige noorden en het frisse rijke zuiden van Argentina...

Goed, tot hier de inleiding :) , ik moet even teruggaan in de tijd en beginnen bij het begin: Buenos Aires.

Buenos Aires (14 tot 30 april)
Ik had het geluk dat ik (via ons papa en zijn collega Stijn) een adresje had in Buenos Aries. En wat voor een adresje: Rik en An wonen in Puerto Madero, de nieuwste en rijkste buurt van BA. Een superluxueus apartement met zicht op de haven, mijn eigen kamer, zwembaden, fitness, jacuzzi,... na zes maand ronddwarrelen van hostel naar hostel was dit echt een droom (en het is zowiezo een droom om daar te logeren, ook als je recht van Belgie komt). Bovendien werd ik suuupergastvrij ontvangen en zijn An en Rik echt heel fijne en interessante mensen. De avond van mijn verjaardag hebben we gebarbequed op hun terras met nog twee andere Belgen. Nadien ben ik zwaar op stap gegaan (uiteraard, je wordt maar één keer 23 hé :)).

Buenos Aires is een ongelofelijke stad. Ze wordt ook wel 'het Parijs van Zuid-Amerika' genoemd, maar ik verkies zowiezo BA boven Parijs! Buenos Aires is als een stralende en onbetaalbare edelsteen voor hij geslepen werd (een ongeslepen diamant om het met minder woorden te zeggen haha). Ik denk dat ik mijn herinneringen en associaties aan BA best kan uitdrukken in een lijstje, chaotisch als de stad zelf.
BA = talloze impozante gebouwen, uitgestrekte parken, verschillende barrios (buurten) met elk hun eigen charme, tango in de straten, clubs die kunnen tippen aan die van Berlijn, de trotse en enigzinds arrogante Porteño (zo worden de inwoners van BA genoemd) ,voetbalgekte, elke 100m een 'pizza-café', koffie met medialunas (croissants), trendy jongeren, rijke madamekes,...
Maar ook: veel vervuiling (overal hondendrollen), een permanent tekort aan wisselgeld, veel bedelaars en straatventers, armoede, nog meer verkeer, overvolle metro´s en bussen, en (vooral in bepaalde buurten natuurlijk) niet bepaald veilig.
Ik heb in totaal twee weken rondgepat door BA en elke dag nieuwe plaatsen bezocht en nieuwe ervaringen opgedaan (één week alleen en één week met Pablo, die mij is komen opzoeken). Ik ben ook een paar dagen met Pablo naar San Pedro gegaan, een stadje op zo'n drie uur van BA waar zijn zus en grootouders wonen; en een dag naar Tigre, een havendorpke.
Ik voelde mij over het algemeen bijzonder op mijn gemak in deze grote gekke stad en hoop zeker nog eens terug te kunnen!

Uruguay (30 april tot 4 mei)
Wanneer Pablo terug naar het zuiden vertokken was besloot ik dat ik Buenos Aires wel gezien en beleefd had en stak ik per boot de Río Plata over naar buurland(je) Uruguay. Uruguay heeft veel weg van Argentinië. De mensen eten veel vlees, drinken extreem veel mate (soort thee maar totaal iets anders) en spreken met dezelfde tongval als de Argentijnen. Samen met Jonathan (Engelsman die ik op de boot had leren kennen) bracht ik de eerste dag in het idyllische Colonia door. 's Avonds namen we de bus naar Montevideo (de hoofdstad) waar we een heel fijn hostel vonden midden op het centrale plein! De Che Lagarto (naam hostel) komt zeker in mijn top 5 van hostels te staan, er heerste een heel fijne sfeer en heb enkele erg toffe en interessante mensen leren kennen.
Vanuit Montevideo ben ik Punta del Diabolo gaan bezoeken, een erg bijzonder kustdorpje waar ik graag een paar dagjes was gebleven maar een kaatfrats (zijnde: camera en ipod in het hostel in Montevideo laten liggen) zorgde ervoor dat het bij een daguitstapje bleef en ik 's avonds weer naar Montevideo moest. Punta del Diabolo is de beste plek aan zee waar ik ooit ben geweest, als de hemel er zo uitziet zit ik er niet mee in om te sterven hehe.

De watervallen van Iguazú (6 tot 9 mei)
Ik ben van Uruguay terug naar BA gevaren waar ik nog één dagje ben gebleven (onderandere om An en Rik te kunnen trakteren op een etentje en een kadooke) en daarna ben ik helemaal naar het noorden gebust (17 uur) tot in Puerto Iguazú, een stadje dat zich op een steenworp van de wereldberoemde watervallen bevindt. Ik ga niet teveel adjectieven gebruiken maar laat ik gewoon stellen dat de watervallen van Iguazú de mooiste en grootste ter wereld zijn. Puerto Iguazú (Argentinië) ligt op het drielandenpunt tussen Paraguay, Brazilië en Argentinië. De eerste dag van mijn verblijf ben ik naar het stadje Foz do Iguazú (Brazilië)gegaan om de Braziliaanse kant van de watervallen te bekijken en de tweede dag heb ik de Argentijnse kant bezocht. Brazilië, Paraguay en Argentinië worden van elkaar gescheiden door de Río Parana en de Río Iguazu. Ik heb foto´s van het drielandenpunt, best wel indrukwekkend! Het hoogtepunt van de cataratas (watervallen) bevindt zich aan de Argentijnse kant en wordt 'Garganta del diabolo' genoemd. Deze 150 meter brede en 80 meter hoge waterval straalt zo'n enorme kracht uit dat ze een hypnotiserende werking heeft. Er zijn zowel aan de Braziliaanse als aan de Argentijnse kant verschillende uitkijkpunten maar het zotste is als je er recht boven staat: de waterval maakt zo'n oorverdovend lawaai dat je elkaar niet kan verstaan. Loco!!

Salta (10 tot 15 mei)
In een 23 uur durende busrit reisde ik van het noord-westen naar het noord-oosten van het land. Veel groen, veel koeien en veel palmbomen :) en veel geslapen!
Ik had in Iguazú een Hollands meisje leren kennen (Lean) en toen ik haar in Salta weer tegen het lijf liep vroeg ze me of ik geen zin had om samen met nog twee andere meisjes (Anne en Emily van de UK) een auto te huren en een roadtrip doorheen de provincies Salta en Jujuy te maken. Ik had gehoord dat de natuur in noord-Argentinië erg apart en zeker de moeite waard was (en roadtripkes zijn altijd fijn) dus mijn reisplanning voor de komende vier dagen was gemaakt. We huurden een rood golfke voor 160 pesos (zo'n 35 euro) per dag wat niet veel geld is als je het door vier kan delen! Ik ben van gisterenavond terug en was wel redelijk dood moet ik zeggen. Ik heb het grootste deel van de tijd gereden en we hebben in totaal 1200 km afgelegd. Het was de coolste roadtrip die ik ooit heb gemaakt! De eerste dag reden we eerst door groene valleien en dan plots door een woestijn met duizenden cactussen van wel drie meter hoog! We hebben prachtige dieprode rotsformaties gezien, jungle, inheemse dorpjes,... De variatie aan landschappen was verbluffend. En als ik daarbij terugdacht aan de natuur in patagonië was ik nog meer verliefd op Argentinië :).
Zo'n mooi land mensen : allen daarheen !!!
We hebben ook een zoutvlakte gezien en er met de auto over gecruzed! Mijn sterkste rijstunt vond ik zelf om een parkeerplaats te vinden in het centrum van Jujuy, op BA na de meest chaotische stad van Argentinië. En geen enkel fratske!
(Het heeft mij bloed zweet en tranen gekocht om aan dat rijbewijs te geraken maar heb nu wel door Argentijnse steden, bergen, bossen, woestijnen en zoutvlaktes gereden. Alles zonder blutsen en zonder vier wielaandrijving ;). En via de beroemde ruta 40! <:O) !!!)

Vandaag is mijn laatste dagje in Argentinië, een land dat definitely mijn hart gestolen heeft.
Tijd om even een lijstje te maken met typisch Argenijnse dingen (ik heb dat voor Mexico ook gedaan meen ik me te herinneren)

100% Argentinië =
- Mate (zoek zelf maar even op wat het juist is :))
- Fernet Branca (alcohol. sterke medicinale smaak, wordt met cola en ijs gedronken. Ik moest er niet van hebben op het begin maar vind het nu best wel goe!)
- Voetbal
- Tango
- Cumbia (muziekstijl), goeie Argentijnse rock, ...
- Steak (en bbq uiteraard, elke Argentijn bbq'd TEN MINSTE een keer of twee per week)
- 'el castellano argentino' (Een eigen soort Spaans dat ik ondertussen vrij goed spreek)
- een ongelofelijke natuurlijke rijkdom
- lange busreizen
- warme, behulpzame mensen
- ...
Ik gaan't missen!

Chau liefste familie en vriendjes, wish me luck cuz I'm off to Bolivia!

Besote!


  • 15 Mei 2009 - 18:46

    Violette:

    wooooohooowie wat een verslag! ik wil zeker ook naar Argentinië als ik dat hier allemaal gelezen heb!
    good luck in Bolivia liefste Kaat! Ik post snel iets langer, maar moet nu gaan frietjes eten ;) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx love you!

  • 16 Mei 2009 - 08:17

    Annelies:

    Zoals gij alles daar beschrijft, hebt ge direct de neiging een vliegtuig te boeken en mee te komen genieten van al dat moois! Proficiat met uw rijervaringen! Ik ben mij nog altijd aant voorbereiden op dat niet zo aantrekkelijke examen... Good luck! Geniet van Bolivia! xxxxxxxx

  • 16 Mei 2009 - 14:15

    Iver Enchilada:

    ola, dikke merci om zo'n uitgebreid verslag te schrijven, je kunt het zo fijn uitbeelden hé :D als ik het zo hoor van u heb ik idd zin om in een vlieger te springen, BA klinkt zalig, en kzal maar zwijgen over de rest van Argentijnse landschappen, kwou echt dat we toen wat langer konden blijven! Ook super op te horen dat u rijkunsten alsmaar beter en beter worden, thumbs up! :D be good Katarina & have a ball in Bolivia!
    xx

  • 16 Mei 2009 - 15:01

    Evelien:

    Zalig reisverslag weeral, klinkt allemaal ongeloofelijk super mega zalig pralig! :)Ben heel beniewd naar de foto's, hopelijk lukt het snel om ze op facebook te zetten. Dikke proficiat voor het fratsloze rijden, zal wel zijn da je uitgeput was na dat tripje. Onvoorstelbaar wa je weer allemaal gezien en meegemaakt hebt, het lijken verhalen uit een film of een boek maar zeker niet uit het echte leven :) Geniet voor ons allemaal bij! 'k Wens je nog een hele goeie tijd in Bolivia, ben beniewd om meer te horen over het vrijwilligerswerk dat je daar gaat doen. Dikke kussen en ik kijk al uit naar foto's en een volgende post! XXXXXXX

  • 16 Mei 2009 - 15:29

    Tine:

    Amaaaaaaaaai!:)
    Zot zot zot Kaat, klinkt echt fantastisch.. Kben kei gelukkig omda gij daar zo gelukkig bent :)
    Ik denk echt da ge hier iedereen die da leest jaloers maakt, superzalig geschreven!
    Kben kei blij voor u da ge zo'n dingen allemaal kunt meemaken.
    SUPER VEEL PLEZIER IN BOLIVIË!!!

    loveyou xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 16 Mei 2009 - 15:35

    Mama:

    dag lieve schat, wat een prachtig verslag. je kunt niet geloven hoe we daar van genieten ... ik was gisteren zo super gelukkig van je stem nog eens te horen en ben blij dat ik op je gsm mocht bellen;) het maakt ons altijd weer zo happy , te horen en te lezen hoe gelukkig je daar bent. ik kijk uit naar je foto's!!
    love you schatti xxxxxxxxxxx

  • 16 Mei 2009 - 17:30

    Papa:

    hey lieve schat,

    Net geweldig van je reisverslag genoten: het is alsof je mee door Argentinië reist. Ik vind het reuze leuk als je zo bv die 1OO % Argentijnse dingen benoemt: let maar op: er komt nog wel een aanbod van een uitgever van reisgidsen..Hier alles goed hoor: t is hier wel crisis maar schoenen Torfs houdt tot dusver goed stand. Ik blijf zelf onverdroten werken aan mijn BV status in spé: morgen op TV met de verkiezingsshow (gewestelijke en europese verkiezingen begin juni en... Roularta heeft me gevraagd een boek te schrijven. samen met Hans (van Barbara) heb ik ja gezegd: over Torfs, strategie, geschiedenis en ook nog een persoonlijk stuk "levenslessen van een oude pat" Eigenlijk wel leuk maar arbeidsintensief, ik denk dat we al zo'n 8O blz hebben. Fijn dat je het zo goedhebt gehad bij Rik en An: zij waren ook heel lovend over jou, hoorde ik van Stijn. En heel lief dat je hen trakteerde..Ik ben heel benieuwd naar je nieuw vrijwilligerswerk in Bolivië: gaat je veel voldoening geven, denk ik na al het rondtrekken+ je kent nu zoveel beter de taal, de cultuur, de mensen...
    Al bijna 7 maanden onderweg: we missen je natuurlijk maar gunnen je je grote avontuur nog zoveel meer!!!
    xxxxxxxxxxxxxxx
    papa


  • 25 Mei 2009 - 23:06

    Nadio:

    Ha die Katio!
    Man man man... Dat zijn echt ongelooflijke verhalen! Ik heb op mijn trip ook al zotte backpackers tegengekomen, maar zo een genieter en plantrekker als jij precies toch nog niet. Ik geniet echt met jou mee. En ik mis je ook wel! Vind het echt leuk de manier waarop je vertelt. Je bent nu echt al lang aan het reizen. Ik hoop dat er nog meer bangelijke avonturen op jou te wachten staan! En van dat vrijwilligerswerk wil ik indd ook wel meer horen. Wat een leuke afwisseling seg. En ja, Argentinië staat ook bovenop mijn lijstje te pronken hoor! Maar wacht maar tot ik jou over Nicaragua en Costa Rica vertel, ook adembenemend mooi hoor!
    Chica, ga ervoor, doe da goed in Bolivië!

    Un gran abrazo,

    tu amiga Nadia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

kaat

Actief sinds 14 Okt. 2008
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 17843

Voorgaande reizen:

04 April 2011 - 10 Juli 2011

Met Annelies in ZO-Azie

29 Juni 2010 - 30 Oktober 2010

Onderzoeksstage bij Verde Milenio in Ecuador

24 Oktober 2008 - 31 Augustus 2009

10 maanden op avontuur door Latijns Amerika

Landen bezocht: