Vrijwilligerswerk Santa Cruz en meer (Bolivia) - Reisverslag uit Máncora, Peru van kaat torfs - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk Santa Cruz en meer (Bolivia) - Reisverslag uit Máncora, Peru van kaat torfs - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk Santa Cruz en meer (Bolivia)

Door: Kaat

Blijf op de hoogte en volg kaat

12 Augustus 2009 | Peru, Máncora

Goeiemiddag beste lezers !
Eerst en vooral mijn welgemeende excuses dat ik al bijna twee maanden niet gepost heb, het is er gewoon echt niet van gekomen... Ik bevind mij momenteel in het surfersstadje Mancora, een aardsparadijsje helemaal ten Noorden van Peru. Ik ga in dit bericht even vertellen over mijn laatste weken in Bolivia (15/07 tot 9/08) en daarna (misschien morgen) wat uitgebreider over de zalige reis door zuid-peru die we met het gezin hebben gemaakt .

Na onze crazy busrit (zie: Bolivia special) begonnen we aan ons vrijwilligerswerk bij Luz del Mundo in Santa Cruz (http://www.volunteersouthamerica.net/LuzDelMundo/ldm_index.htm). Ik was heel blij om weer met kindjes te kunnen werken na mijn fantastische ervaring in Guatemala! Het waren drie heel toffe weken waarin we (Dana en ik) voornamelijk Engelse les gaven. De Engelse lessen op zich waren vrij chaotisch :) en soms redelijk frustrerend maar we hebben ons best gedaan en de kinderen waren ongelofelijk lief en enthousiast!

Tijdens onze vrije dagen hebben we Santa Cruz City verkend (niet echt zo'n interessante stad eigenlijk) en maakten we diverse uitstapjes naar de vlindertuin, Río Parana en een aantal dorpkes waarvan de namen mij even ontglippen. Het fijnste vond ik ons uitje naar Samaipata, een prachtig dorp midden in de bergen en aan de rand van de jungle waar we twee keer naartoe zijn gegaan om treks te doen en van de prachtige natuur te genieten.
Hier is mijn idee ontstaan om een projectje op te starten en geld in te zamelen zodat de kinderen van Luz del Mundo en hun (Boliviaanse) begeleiders op kamp kunnen naar Samaipata. Ik vind dat elke inwoner van de arme volkswijk 'plan 3000' (Santa Cruz)het recht heeft om de pracht die zich op slechts 2 uur rijden van Santa Cruz bevindt, in levende lijve te kunnen ervaren. Oprichtser Gabriela en haar moeder Ana (60jaar?) vertelden me op een keer dat ze nog nooit naar Samaipata waren geweest omdat ze het niet konden betalen...

Hierbij wil ik alle storters superhard bedanken, ook voor jullie lieve mailtjes! Ik heb al meer dan 3000 (!!!) euro binnen ondertussen en heb overlaatst een mailtje naar Gabriela gestuurd, jullie kunnen je wel voorstellen hoe blij ze was! Ze stuurde me dat ze -naast het Samaipatareisje- het geld heel goed kunnen gebruiken om een nieuwe, hygiënische keuken te laten bouwen en een overdekte plaats waar de kinderen beschut zijn tegen de regen en de koude. Ze zal me briefen over wat er in Luz del Mundo met het geld gerealizeerd wordt zodat ik jullie op mijn beurt op de hoogte kan houden!

Na ons verblijf in Santa Cruz verlaten we (5 juli)ons relaxed hostel ('Jodanga') en reizen we opnieuw richting La Paz. Ik had nog een vijftal dagen over voordat de familia zou in Lima zou arriveren dus hebben we - na een dagje chillen in La Paz (zalige stad!!!) - de bus genomen naar Copacabana, een dorp aan het beroemde Lago Titicaca. We zijn gaan wandelen op Isla del Sol, een magisch eiland in het Titicacameer waar volgens de Incalegendes de eerste Inca(heerser) 'Manco Capac' geboren zou zijn. Bovendien is dit eiland - volgens de Incas - de heilige geboorteplaats van de zon zelf. Talrijke Incaruines en ongelofelijke uitzichten over het Titicacameer zorgden ervoor dat we onze pijnlijke voeten vergaten.
We besloten om na onze trektocht (die van het noorden naar het zuiden van het eiland liep) te blijven slapen op isla del sol. Een ijskoude maar onvergetelijke ervaring!

Voila, dat was het zo'n beetje. Ik ben vanuit La Paz naar Lima gevlogen op 9 juli waardoor ik een dagje voor mijn gezin in de Peruaanse hoofdstad arriveerde. Dat maakt dat ik ondertussen alweer een maand in Peru ben, weer een ander en even fascinerend Zuid-Amerikaans land! Ik had een lijstje '100% Bolivia' gemaakt in mijn dagboek maar die heb ik meegegeven naar België... Ik zet het er eventueel nadien nog wel op!

Chau amigos!

  • 12 Augustus 2009 - 20:08

    Evelien:

    Leuk om weer een teken van leven te krijgen vanuit het zalige Zuid Amerika, waaraan ook ik me - na toch al 5 weken :) - ben gaan hechten!
    Aanpassing in België is na veel en lang slapen vlotjes gegaan. We genieten nog elke keer na als we de verhalen vertellen of de foto's kunnen laten zien, het was zo'n prachtige reis!!!
    Ik heb juist een weekje data-invoer (saai computerwerk) gedaan voor mijn thesis en bereid me nu al voor op het reisje naar kroatië!
    Hoe is het weer in't surfdorpje, wat warmer als op de highlands wrs? Ga je surflessen pakken?
    Geniet nog heeeeeeeeel hard daar voor ons allemaal bij!!!
    XXXXXXXXXXXXXX

  • 13 Augustus 2009 - 07:56

    Steffi:

    Hey Kaatje,

    Leuk om nog eens een post van je te lezen.Klinkt weer zalig allemaal. Geniet nog van je laatste weekjes. Ik kijk er al naar uit om u eindelijk terug te zien kitmeist.
    Dikke kus

  • 13 Augustus 2009 - 08:59

    Nadio:

    Hola chicaaa,

    ik ben zeer blij van jou te horen! De landen die jij al bezocht hebt, lijken echt een droom! Wat een belevenissen! En het is echt super dat je je ingezet hebt voor "plan 3000". Ik kan haast niet meer wachten om al je verhalen in levende lijve te horen!
    Ondertussen gaat hier alles prima! Ik woon nu samen met Steven in Pulderbos en das echt superleuk! Dinsdag begin ik te werken! Ook heel spannend dus. Voor de rest is het dit weekend Marktock en Antiliaanse Feesten en Pulderbos kermis. Festiviteiten genoeg dus. (al kan dat zeker niet tippen aan de pracht van de natuur die jij daar rondom jou hebt!). Ik heb Latijns-Amerika ook in mijn hart gesloten en mijn volgende bestemming wordt waarschijnlijk ook Peru! Katio, geniet er nog ten volle van!! Te extraño mucho!! Buen viaje !! Disfrutale !!

    Un gran abrazo,

    Nadia x x x

  • 13 Augustus 2009 - 09:45

    Violette:

    Wederom leuke verhalen die zalig geschreven zijn! beleef nog snel veel voor je terugkomt voor nog meer van dit soort verslagen! dikke kussen xxxxxxxxxxx

  • 17 September 2009 - 11:54

    België:


    Ook wij hebben zo'n 3000 euro voor Luz del Mundo !
    Het is momenteel onderweg en zal weldra aankomen. Benieuwd wat ze ermee gaan doen =) !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

kaat

Actief sinds 14 Okt. 2008
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 17851

Voorgaande reizen:

04 April 2011 - 10 Juli 2011

Met Annelies in ZO-Azie

29 Juni 2010 - 30 Oktober 2010

Onderzoeksstage bij Verde Milenio in Ecuador

24 Oktober 2008 - 31 Augustus 2009

10 maanden op avontuur door Latijns Amerika

Landen bezocht: